Med fraktavtale fra Profrakt, kan Barbershop.no konkurrere med de store aktørene

Det som startet som en hobby på gutterommet i 2006 har blitt en bedrift som leverer kvalitetsprodukter for hud, hår og barbering over hele landet med Profrakt sin fraktavtale. 

Gründer Andreas Doppelmayr (​​Foto: Trine Lise Gjelstad / Pio.com)

Fra hobby til nettbutikk med 3500 pakkeforsendelser i måneden

Hovedinteressen var ikke først og fremst barberprodukter for menn, men snarere en nysgjerrighet for data og systemer, forteller Andreas Doppelmayr.

-Å sette opp nettbutikk i 2006 var noe helt annet enn nåtidens tekniske muligheter. Man måtte ha egen server og gjøre alt det tekniske selv. Dette var spennende å utforske.

Produkt fra Mühle (Foto: Mühle)

Retningen mot barberingsprodukter ble formet da Andreas mottok en tradisjonell barberhøvel i gave fra bekjente i USA. Børsten og barberkniven var små, kule og enkle ting som enkelt kunne lagres under sengen, og 18 år senere har hobbyen gått fra å bli en datastyrt interesse til å bli barbershop.no med robotlager og over 3500 pakkeforsendelser per måned.

-Vi importerer kvalitetsprodukter av ypperste klasse fra blant annet Tyskland. Produktene er laget av folk med historisk kjennskap til hvordan man kombinerer ekte håndverk med moderne teknologi. Importen av produkter fra i hovedsak Europa har i tillegg lavt karbonavtrykk, og barberbladene er laget i resirkulerbart metall, forteller Andreas.

-I tillegg ble vår barberhøvel Mühle kåret til testvinner av TV2 Hjelper deg i en test mot kjente merkevarenavn som Gillette og andre engangshøvler.

Raskt frakt og levering fra starten

Bedriften ble i starten raskt kjent blant venner og nettverkets jungeltelegraf. Helt i begynnelsen av Barbershop sin tid bodde Andreas rett ved postterminalen. Dette gjorde det lett å sende bestillinger på samme dag som de kom inn, han forteller:

-Jeg svarte på mail og fulgte opp bestillinger hele døgnet. På kveldstid kunne jeg sykle ned til postterminalen og sende bestillingene. På den tiden var det svært sjeldent at vareleveranser kom fram innen 24 timer. Gjerne kunne det gå 2-3 uker hvis man bestilte varer på nett.

Andreas Doppelmayr og makker Mads. (​​Foto: Trine Lise Gjelstad / Pio.com)

Veksten av bedriften førte også til andre behov for gode og raske leveranseavtaler. Tilfeldige anbefalinger fra kontakter i nettverket gjorde at Barbershop.no oppdaget Profrakt sin fraktavtale. Som liten nettbutikk kan det være utfordrende å bruke økonomiske ressurser på dyre forsendelser. Andreas forteller at den nye fraktavtalen med Profrakt med Posten, Bring, Postnord og HeltHjem som fraktleverandører gjør Barbershop.no konkurransedyktige på en helt annen måte:

-Med billigere fraktavtale kan jeg konkurrere på like vilkår med de store aktørene i bransjen ved å kunne bruke mer penger på å utvikle bedriften.