Ofte stilte spørsmål

For å komme i gang med fraktavtalene til Bring og Postnord anbefaler vi å lese “Dette er Profrakt” og artikkelen “Slik kommer du i gang”
Slik holder du oversikt over forsendelser og fakturaer

På din konto i Adminpanel.no vil du kunne velge mellom forsendelser og fakturaer i menyen. Her vil du ha full oversikt over alle forsendelser med priser, vekt og annen nyttig informasjon. Du vil også kunne se fakturaer med utvidet informasjon fra det som mottas per EHF eller efaktura.

Når en pakke er på avveie eller har skade

Ansvar og erstatning følger transportørens vilkår. Profrakt vil være behjelpelig med å søke erstatning på dine vegne dersom det skulle oppstå forsinkelser eller skader på dine forsendelser. Vi gjør oppmerksom på at ansvaret for eventuelle erstatninger ikke ligger hos Profrakt, men hos den aktuelle transportøren. Vi anbefaler at du sørger for å ha tilstrekkelig forsikringsdekning for dine forsendelser, og at du gjør deg kjent med transportørens vilkår og begrensninger før du sender noe. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om ansvar og erstatning i forbindelse med din fraktavtale.

Integrasjon mot EDI-løsninger

Det er ingen krav til bruk av bestemte EDI-løsninger for å ta i bruk en fraktavtale fra Profrakt. Vi har god kjennskap til de ulike tilbyderne i markedet er behjelpelig med å anbefale den beste måten å automatisere printing av etiketter knyttet til netthandelsplattform og transportør.

Kostnader med en fraktavtale fra Profrakt

Det er ingen kostnader knyttet til å ta i bruk en fraktavtale fra Profrakt. Selv om Profrakt er sømløst integrert med Adminpanel.no kan man få full oversikt over forsendelser og fakturaer uavhengig av de andre tjenestene som er tilgjengelig i Adminpanel.

Henteavtale

Profrakt kan være behjelpelig med å opprette henteavtale hos de ulike transportørene. Her kan du velge selv om du ønsker daglig opphenting eller spesifikke dager i uken. Henteavtalene håndteres lokalt og tidspunkt for opphenting avhenger av de daglige kjørerutene.
Om du ønsker å bestille henteavtale kan du ta kontakt med kundeservice@profrakt.no og samtidig oppgi lageradresse og ca. antal pakker per dag.

Betaling av faktura

Profrakt sender ut faktura i samme intervall som transportørene. Ved gjentagende for sen betaling og forverret kredittvurdering vil tilgang til å sende pakker stenges automatisk, og åpnes ikke igjen før utestående beløp er innbetalt. 

Fraktberegnet vekt

Transportørene som Profrakt har avtale med benytter fraktberegnet vekt. Det vil si at den høyeste vekten av volumvekt og reell vekt er det som gjelder. Les mer om beregning av volumvekt på Bring sine sider.