Hva bør bruttofortjenesten ligge på?
Det er ingen “one-size-fits-all” når det kommer til en ideell bruttofortjeneste, fordi det varierer fra bransje til bransje. Det er derfor viktig at du vurderer dine bruttofortjenestemarginer i forhold til lignende selskaper.
Volum er en nøkkelfaktor for bedre bruttofortjeneste, og gjør seg gjeldende både når det gjelder innkjøp og salg. For eksempel når du kjøper inn varer i store mengder, kan du ofte få en lavere pris per vare. På samme måte, når du selger mange varer kan det føre til større totalfortjeneste, selv om du tjener lite på hver enkelt vare. Dette er fordi selv en liten fortjeneste på hver vare legger seg sammen til et stort beløp når du selger mange av dem
Hva er bra bruttofortjeneste?
Når vi snakker om “bra” bruttofortjeneste, ser vi gjerne etter tall som utmerker seg i forhold til bransjestandarden. Men om din bruttofortjeneste ligger under 10% kan det være et tegn på at det er rom for forbedring. Enten i prisstrategier eller kostnadskontroll. Det er lurt å sammenligne dine tall med andre i din bransje for å få et bedre bilde på hva som er betegnet som bra bruttofortjeneste i din bransje.