.webp)
Forståelse av bruttofortjeneste er essensielt for enhver bedrift, men spesielt for nettbutikker ettersom det ofte handler om marginer i flere ledd. Her finner du informasjon om hva bruttofortjeneste er, hvordan du kan beregne den, hvordan du finner ut hva den bør ligge på og hvordan smarte valg som å inngå en fraktavtale kan øke din lønnsomhet.
Bruttofortjeneste er et nøkkeltall i ethvert selskaps regnskap og gir en indikasjon på din lønnsomhet - Det er rett og slett hva du sitter igjen med etter at du har solgt tingene dine og trukket fra hva de kostet deg.
For å beregne bruttofortjenesten, tar du det du har tjent (salgsinntektene) og trekker fra hva det kostet deg å få varene ut døra (varekostnaden).
Det er ingen “one-size-fits-all” når det kommer til en ideell bruttofortjeneste, fordi det varierer fra bransje til bransje. Det er derfor viktig at du vurderer dine bruttofortjenestemarginer i forhold til lignende selskaper.
Volum er en nøkkelfaktor for bedre bruttofortjeneste, og gjør seg gjeldende både når det gjelder innkjøp og salg. For eksempel når du kjøper inn varer i store mengder, kan du ofte få en lavere pris per vare. På samme måte, når du selger mange varer kan det føre til større totalfortjeneste, selv om du tjener lite på hver enkelt vare. Dette er fordi selv en liten fortjeneste på hver vare legger seg sammen til et stort beløp når du selger mange av dem
Når vi snakker om “bra” bruttofortjeneste, ser vi gjerne etter tall som utmerker seg i forhold til bransjestandarden. Men om din bruttofortjeneste ligger under 10% kan det være et tegn på at det er rom for forbedring. Enten i prisstrategier eller kostnadskontroll. Det er lurt å sammenligne dine tall med andre i din bransje for å få et bedre bilde på hva som er betegnet som bra bruttofortjeneste i din bransje.
Når du kutter ned på fraktkostnadene, er det som å finne penger på gata! Billigere frakt betyr større fortjeneste per vare. Til flere pakker du sender, desto mer tjener du på å ha en billigere fraktavtale.
Med vår stordriftsavtale får du rabatter med kjente fraktleverandører som Bring, Postnord og Helthjem. Våre kunder har rapportert om besparelser på opptil 40% på fraktkostnader. Dette kan bety en betydelig økning i bruttofortjenesten.
Finn ut hvor mye du kan spare på frakt, og dermed hva du i snitt kan øke fortjenesten med per vare. Ta en uforpliktende prat med oss på mail eller telefon.