I 2006 gründet Andreas Doppelmayr nettbutikken barbershop.no fra studenthybelen. Det tok ikke lang tid før lagerbeholdningen ble for stor til å få plass under senga. Nå leverer nettbutikken 50.000 ordre med produkter til barbering, skjegg, hud og hår i året, til kunder over hele landet. Det gjør de med en fraktavtale fra Profrakt. Andreas forklarer: “Forventningene til rask og rimelig levering har økt veldig de siste årene. Med en god avtale i bunn, vet vi at vi kan være konkurransedyktige på pris”.
Barbershop.no tilbyr frakt gjennom fire forskjellige fraktleverandører. Andreas syns det er fint å få samlet dem i én avtale, både for pris og oversikt:
Samarbeidet med Profrakt startet fordi det er vanskelig å vite om prisene man får fra transportører faktisk er konkurransedyktige. Det finnes mange rabatter og nivåer som gjør det uoversiktlig. Med Profrakt vet vi at vi har en ferdigforhandlet avtale med priser som lar oss konkurrere med de større nettbutikkene. Ved å bruke Profrakt har vi spart mange hundre tusen kroner i året sammenlignet med ordinære transportørpriser.”
Lageret til barbershop.no er i dag automatisert for å kunne pakke så effektivt som mulig, og du kan til og med følge robotene med kamera i sanntid mens de pakker ordren din. Andreas har likevel god oversikt over alle ordre som kommer inn gjennom Profraktportalen:
I Profraktportalen har vi et intuitivt dashbord med full oversikt over alle sendinger. Vi får samlet alle transportører på ett sted, i stedet for å logge inn flere steder. Administrasjonen er sentralisert, og vi kan enkelt lage nye etiketter og returetiketter. Det er mange muligheter i systemet.
Andreas trekker også frem Profrakt Skyprint som en funksjon han setter stor pris på:
En veldig fin funksjon med Profrakt er Skyprint. Da får du etikettskriveren tilsendt, ferdig konfigurert. Du kobler den til nettverket, og så er den klar til å brukes. Det er ingen innstillinger du må fikse, alt bare fungerer.
Etter flere års samarbeid har Andreas gjort seg noen erfaringer med hva som skiller Profrakt fra andre aktører på markedet:
Vi valgte Profrakt fordi det er veldig god kommunikasjon, lett å ha med å gjøre og god service. Rett og slett oversiktlig og enkelt. Det er veldig praktisk å ha innsikten samlet i ett system. Du har kun ett sted du må logge inn for å sjekke statistikk og hente ut nødvendig data, og du får veldig god hjelp hvis det er noe du lurer på. Og så er de fortsatt like tilgjengelige selv om de har vokst, avslutter Andreas.